معیارهای سنجش عملکرد پلتفرم ها – بخش اول

شما تبدیل به آن چیزی میشوید که اندازه گیری و ارزیابی میکنید. تجربه همکاری با مشتریانی از موسسات و استارتاپ ها نشان میدهد که شایع ترین دلیل شکست و ناکارآمدی آنها، تمرکز روی معیارهای رایج اما نامناسب است. نه تکنولوژی و نه توانایی های سازمانی شما، نمی توانند تعیین کننده کسب و کاری باشند که راه اندازی می کنید. معیاری که سعی میکنید در آن به بهترین وضعیت برسید، بزرگترین و تنها عامل تعیین کننده کسب وکاری است که در نهایت راه اندازی میکنید.

 

طراحی معیار:

اهمیت انتخاب معیار صحیح بیشتر از چیزی است که فکر میکنیم. این معیارها، بی شباهت با قصد و نیت یک فرمانده در ارتش نیستند. در جنگ، متغیر ها و اتفاقات پیش بینی نشده زیادی وجود دارد که نمیتوان از قبل برایشان برنامه ریزی کرد. هدف فرمانده، قانون ساده ای است که به سربازان کمک میکند تا تصمیماتی فردی و محلی بگیرند تا آنها را به هدفی مشترک و بزرگتر دست یابند. معیار ها نیز به همین صورت عمل میکنند. به محض مشخص شدن یک معیار، تمام افراد گروه فعالیت های خود را حول این معیار شکل میدهند و برای بهبود وضعیت کسب وکار در راستای آن معیار کار میکنند. گاهی، در اختیار داشتن داشبورد بزرگی با گراف های چندگانه که صد ها موضوع را دنبال میکند، امری رویایی به نظر میرسد. اما سازمان ها، گروه ها یا اشخاص برای اینکه واقعا عملکرد موثری داشته باشند، باید تنها روی بهینه سازی برای یک معیار تمرکز کنند. در نتیجه، تشخیص و طراحی معیار صحیح، امری حیاتی برای کسب وکار است. اکثر مواقع، دیدگاه کلی زیر درست است:

اگر از کسی بخواهید که برای بیش از یک معیار بهبود ایجاد کند، او را به سوی شکست سوق میدهید.

 

غالبا نسبت ها (نسبت یک معیار به معیار دیگر) به ما کمک میکنند تا چند تغییر را در یک معیار بگنجانیم؛ چه نسبت های مالی که مدیران کسب و کار های سنتی آنها را پیگیری میکنند و چه نسبت DAU ( اعضایی که هرروز فعالیت دارند) بر MAU (اعضایی که ماهی یکبار فعالیت دارند) که برنامه نویسان از آن استفاده میکنند. نسبتها اهمیت بالایی دارند زیرا بیشتر نشان دهنده میزان تمرکز هستند و نه کمیت.

 

معیارهای پایپ ها:

این بحث معیارها به طور خاص در دنیای پلتفرم ها و کسب و کار های شبکه ای، اهمیت دارد. کسب و کارهای پلتفرمی از کسب و کارهای خطی و سنتی، خیلی پیچیده تر هستند. کسب و کارهای خطی، جریان های ارزشی یکطرفه را بهینه سازی میکنند. بنابراین گذر از گلوگاه ها میتواند به روند این جریان کمک کند. طبیعتا معیارهای اصلی برای کسب و کارهای پایپ، اندازه گیری میزان همواربودن جریان و/یا تعداد گلوگاه ها است. گردش موجودی، یکی از چنین معیارها است که برای بررسی اینکه هرچندوقت یکبار جریان کالاها یا خدمات از پایپ عبور میکنند مورد استفاده قرار میگیرد. تمامی نسبت های ورودی/خروجیِ برای  تیم های میانی پایپ، به منظور فهمیدن میزان جریان و شناسایی گلوگاه ها به کار میروند.

 

معیارهای پلتفرم ها:

تعیین معیارها برای پلتفرم ها بسیار پیچیده تر است زیرا جریان های چندسویه در آنها وجود دارد. به علاوه، این معیارها به دلیل وجود اثرات شبکه ای، به یکدیگر وابسته اند. برای مثال بهینه سازی فعالیت ها در سمت تولیدکننده ممکن است تاثیرات غیر منتظره ای در طرف مصرف کننده داشته باشد. در شبکه های دوستیابی، اجازه دسترسی بیش از حد به مردان، ممکن است از نظر زنان ناخوشایند باشد. بنابراین اگر شما دو تیم مختلف داشته باشید که بر روی بهبود دو معیار جداگانه در طرف تولیدکننده و مصرف کننده فعالیت کنند، باز هم فعالیت یکی از تیم ها میتواند روی روند فعالیت تیم دیگر تاثیر منفی بگذارد.

پس چگونه کسی میتواند راجع به معیار های پلتفرم ها تصمیم بگیرد؟

 

کسب وکارهایی که تعاملات را ممکن می سازند

این موضوع ما را به همان مطلبی میرساند که مکررا راجع به آن صحبت میکنیم. اگر بخواهیم ماهیت ” تفکر پلتفرمی ” را در یک خط خلاصه کنیم، باید بگوییم:

کسب و کارهای امروز، کسب و کارهایی هستند که تعاملات را ممکن می سازند.

این موضوع نیز خیلی شبیه به هدف فرمانده است که پیشتر به آن اشاره کردیم و پیامدهای مهمی دارد. بدون درنظر گرفتن بزرگی کسب وکار یا پیچیدگی عملیات ها، هدف باید همیشه بهینه سازی تعامل اصلی باشد.

۱.  تعامل اصلی ای که پلتفرم شما آن را ممکن می سازد، شناسایی کنید.

۲.  تمامی گلوگاه ها و محدودیت های تعامل اصلی را از بین ببرید تا مطمئن شوید که هر تعامل از طریق تولید، گزینش و مصرف به طور کامل انجام میشود.

۳.  مطمئن شوید که تعامل اصلی قابل تکرار است و غالبا تکرار می شود.

از منظر بحث معیارها، این بدان معنا است که معیار اصلی که همه چیز را تحت کنترل دارد، باید تعامل ها را بسنجد.

 

اگر مدیر یک کسب و کار پلتفرمی هستید، باید شروع به سنجش و بهینه سازی تعامل اصلی پلتفرم خود کنید.

 

فاطمه جلالپور

مترجم و تولیدکننده محتوا

پاسخی بگذارید