معیارهای سنجش عملکرد پلتفرم ها – بخش سوم

کیفیت به عنوان ارزش

برخی پلتفرم ها با ایجاد محتوای باکیفیت، ارزش زیادی خلق می کنند. پلتفرم Reddit، یکی از این پلتفرم هاست که در آن گزینش محتوا از تولید یا مصرف آن مهمتر است. این دسته از پلتفرم ها از سیستم های تعیین اعتبار کاربران استفاده کرده و با ایجاد چرخه های بازخورد، کاربران را به تعامل بیشتر و افزایش اعتبار ترغیب می کنند و از این موارد در فرآیند گزینش بهره میبرند.

 

جلب توجه بازار

در پلتفرم هایی که واحد های اصلی ارزش در آنها محتواست مانند یوتیوب، Medium و Quora، جلب توجه مصرف کننده ها یکی از معیارهای کلیدی محسوب می شود. تعیین تعداد ویدئو ها و مقاله های آپلود شده یا تعداد ویدئو های دیده شده یا مقالات خوانده شده اغلب کافی نیست. این ها همگی معیاری برای تولید و مصرف محتواست و نه گزینش. علاوه بر اینها ما به برخی از شاخص های کیفیت نیز نیاز داریم. به همین دلیل است که بسیاری از این پلتفرم ها، به دنبال شناسایی محتواهایی هستند که کمترین درصد مشارکت از طرف کاربران را دارند. سایت Medium تعداد بازدید و مطالعه را به صورت جداگانه نشان میدهد تا نشان دهد از مصرف کنندگان انتظار حداقل میزان تعهد و مشارکت برای تعیین کیفیت محتواها را دارد.

 

خطای انتخاب معیارهای ساده و راحت

در همکاری با شرکت ها، اغلب این موارد توجه مرا به خود جلب کرده اند:

۱.  میزان تولید محتوا، رایج ترین معیاری است که اغلب مد نظر قرار میگیرد. تعداد اپلیکیشن ها، ویدئو ها، فروشنده ها و غیره، همه اینها گمراه کننده اند.

۲.  در مورد آن دسته از پلتفرم هایی که توجه بازار را به خود جلب می کنند، مصرف و استفاده از محتوا، رایج ترین معیار است. البته انتخاب چنین معیارهایی، خود، پیشرفت محسوب می شود اما هم چنان معیاری برای سنجش کیفیت به حساب نمی آیند.

۳. گزینش به ندرت به عنوان یک معیار مد نظر قرار میگیرد در حالیکه مهمترین معیاری است که سلامت پلتفرم نشان میدهد.

۴. میزان معاملات که باید مورد بررسی قرار گیرد بسته به نوع پلتفرم متغیر است. در بعضی موارد، تعداد معاملات کفایت می کند. این در حالیست که در برخی دیگر، مقدار معامله اهمیت بیشتری دارد.

۵.  معیاری که به بهترین شکل تعاملات پلتفرم را توصیف میکند در طول چرخه عمر پلتفرم تغییر خواهد کرد و شناسایی زمان هایی که این تغییر رخ می دهد بسیار مهم است. شرکت ها زمانیکه کسب و کار خود را گسترش میدهند غالبا مرتکب اشتباه میشوند و روی معیارهای قدیمی تمرکز می کنند. در حالیکه شناسایی و بررسی معیار کلیدی در هر زمان، بسیار مهم است.

 

معیارهای نشان دهنده ضعف و عدم موفقیت

در عین حال که سنجش توانایی پلتفرم برای ایجاد تعاملات مهم است، به همان اندازه شناسایی عدم توانایی آن در کامل کردن تعاملات نیز حائز اهمیت است. این مورد را در پست های بعدی بیشتر بررسی خواهیم کرد.

 

مسیر پیش رو

بحث درباره معیارها بسیار گسترده است و با یک پست نمی توان حق مطلب را ادا کرد. در این مورد در پست های بعدی بیشتر بحث خواهیم کرد.

 

نکته مهمی که باید بر آن تاکید کنیم این است که در یک پلتفرم، معیار اصلی که بر بقیه معیارها اولویت دارد باید تعاملات را بسنجد و بهینه کند.

منیر عسگری

مترجم و تولیدکننده محتوا

پاسخی بگذارید